Egy nap Dániával
Beszámoló a projektnapról.
Mint már biztosan sokan értesültek róla, iskolánk csapata Eurozone-A3 néven indult a Europe Direct Információs Központ által szervezett 4 for Europe elnevezésű versenyen, amelynek a döntőjébe jutottunk. Feladatul kaptuk, hogy dán kulturális projektnapot szervezzünk. Szeretnénk, ha megismernétek a szervezés folyamatát.
A regionális döntőre már el kellett készítenünk a tematikus nap tervezetét. Amikor azonban továbbjutottunk, tudtuk, hogy hihetetlen kihívást jelent három hét alatt elkészülnünk mindennel. Tudtuk, hogy tanáraink segítsége nélkül nem tudjuk megcsinálni ezt, ezért rövid tájékoztatót tartottunk számukra. Bíztunk abban, hogy segíteni tudnak. Szerencsére nagyon nyitottak voltak, fantasztikus munkájukkal, lelkesen támogattak minket mindenben, amiért hálás köszönettel tartozunk nekik.
Az állomásokat be kellett osztanunk termekbe, a csoportbeosztást és az órarendeket is el kellett készítenünk. Fontosnak tartottuk, hogy a megadott témák közötti szabad választást a lehetőségekhez mérten biztosítani tudjuk; továbbá szerettük volna azt is, hogy ne csak a megszokott emberekkel töltsék együtt a diákok a napot, hanem új arcokat ismerhessenek meg. Ezért az iskolában már bevált módszer szerint először két korosztályra osztottuk az évfolyamokat, majd az órarendeket az így kialakult csoport létszáma szerint készítettük el. 16, 20, illetve 26 diák került össze vegyesen, 2-3 osztályból.
Amint készen voltak az órarendek, a jelentkező tanárok is választhattak, hogy melyik állomást szeretnék vezetni. Voltak olyan helyszínek, amelyek vezetését végzős diákok vállalták el. A feladatok nagy részét a tanárok, illetve diákok találták ki, de mi is segítettünk az elkészítésében. Ahogy jártunk körbe a nap során, láthattuk, hogy milyen klasszul sikerült mindent megvalósítani.
„Hallgassunk Eddát!” név alatt futott a skandináv mitológia megismerése, Szeitz Teodóra, Györgydeák Mariann és Ziegler Anna tanárnők segítségével. Remek feladatokon keresztül mutatták be a teremtéstörténetet, és a diákok fogalmakkal egészítették ki az élet fáját, valamint megismerkedhettek a rúnákkal. Az állomást egy személyre szóló rúnához tartozó jóslattal hagyhatták el.
Gerliczky Bence, a Fazekas Mihály Gimnázium végzős tanulója mesélt a LEGO történetéről, és megmutatta, ő hogyan építi meg legóból tömegközlekedési járművek makettjeit.
Dánia politikai kultúrájával lehetett megismerkedni a „Folketing” állomásokon, amelyeket Brezovszki-Dévity Angéla tanárnő, Kok Zoltán, Méhes Péter és Neubrandt István tanár urak vezettek. Itt a diákok többek között a dán parlament felépítése alapján frakciókba rendeződtek, majd aktuális kérdéseket vitattak meg.
Finom dán vajas kekszek sültek az ebédlőben, amelyek elkészítésénél Perosa Zita, Mirk Ágnes és Ács Katalin tanárnők segítségére lehetett számítani.
A „Kézilabdázhatsz-e Andersennel” programon az informatika termekben néhány dán híresség közösségi oldalát tervezték meg a résztvevők, itt Molnár Attila és Varga Rudolf 12/a-s tanulók segédkeztek.
A sport sem maradhatott el, kézilabda-bajnokságot játszhattak a 7-8-9. osztályok a testnevelő tanárok irányítása alatt. A hangulat fokozása érdekében a várakozás közben dán sportolók képeinek összerakása volt a feladat, a háttérben pedig folyamatosan ment egy női magyar-dán mérkőzés felvétele.
A dán életstílus megismerése érdekében a „Hygge” állomásokon tea mellett folyt a beszélgetés a dán életszemléletről, boldogság-tesztet lehetett kitölteni, illetve Dániát már megjárt személyekkel készített interjúkat tekinthettek meg a diákok. A legboldogabb nemzet érzését Virág Piroska és Müllner Ágnes tanárnők, illetve Keller Zita és Polonkai Renáta 12/a-s tanulók közvetítették.
Három helyen is lehetett dán nyelvet tanulni, Páli Gabriella, Anka Judit, Farkas-Dévai Mária, Kiss Szilvia tanárnők és Demény Dénes tanár úr segítségével. A feladatokat sikeresen elvégző diákok dán nyelvvizsga bizonyítványt kaptak.
50 diák a 11. évfolyamból egy dán Oscar-díjra jelölt filmet nézett meg, melynek címe „Egy jobb világ”. Kovács Domokos tartott egy rövid ismertetőt a film vetítése előtt, majd a közös beszélgetés zárta az alkalmi filmklubot.
A „Miről nevezetes” állomáson egy általunk készített társasjáték segítségével,
körutazásra küldtük a résztvevőket, hogy így ismerjék meg Dánia nevezetességeit, Tóth Zsuzsanna és Szabóné Bogár Erika tanárnők vezetésével.
Tarnai Andrea, Miereisz Éva és Pető Bernadett tanárnők az állomásaikon Dánia földrajzába és élővilágába nyújtottak betekintést.
Dániának Andersen az egyik legismertebb mesemondója, természetesen nem maradhattak ki az ő történetei sem. Fosztó Gabriella, Ráth Edit, Hidas Ildikó és Klampeczki Anikó tanárnők voltak a felelősek azért, hogy a diákok minél interaktívabban és kreatívabban feldolgozhassák a témát.
A „Múltunk titkai”-t Bencze Bernadett, Kuzma Zsuzsanna és Nick Andrea tanárnők játékos feladataival fedezhették fel a diákok: idővonalon állították párhuzamba a magyar és dán történelmet, fotók segítségével ismerték meg a dán királyi családot, és mókás nevű történelmi alakokhoz írtak Wikipédia-bejegyzést.
Priegl Éva tanárnő a dán néptánc lépéseit tanította meg.
Dánia hagyományaival ismerkedhettek meg a tanulók Marlok Regina és Müllner Tibor tanár úr által vezetett állomásokon, ahol a dán népviselettel, népszokásokkal, népzenével kapcsolatos feladatok vártak rájuk.
Nagy Csaba tanár úr jó hangulatú énekléssel múlatta az időt, a daltanulás olyan sikeres volt, hogy még szombaton is ezt dúdolgatták a diákok.
A vikingek életét és kultúráját a „Viki, a viking” nevű állomásokon fedezték fel a tanulók, amelyeket Egri Ildikó, Szita Nikolett, Pusztai Melinda és Meszlényi-Bodnár Gyöngyi tanárnők szerveztek.
A menzán dán ebéd várt minket: sajtleves, dán húsgombóc krumplisalátával, és dán almás süti.
Mindannyian úgy gondoljuk, hogy egy remek és izgalmas napot zártunk. Fantasztikus élmény volt körbemenni az iskolában, benézni az állomásokra, és látni, hogy összefogással és elhatározással milyen látványos programot lehet összehozni. Itt szeretnénk Fetter Éva néninek is megköszönni, hogy színessé tette számunkra az állomások feladatait.
De természetesen nem csak mi dolgoztunk ennyit, hiszen Jeskó Rita tanárnő tartotta össze a csapatot, nála futottak össze a szálak, ő motivált minket, és nem utolsó sorban éjszakákba nyúlóan dolgozott azon, hogy minden a lehető legjobban sikerüljön. Egy szóval: TAK!
Még egyszer szeretnénk hatalmas köszönetet mondani mindenkinek, aki hozzásegített minket a projektnap megvalósításához.
Fontosan találtuk azt is, hogy megismerjük a diákok véleményét, ezért készítettünk egy online kérdőívet, melyből kiderült, hogy a tanulók jól érezték magukat, és sokszínűnek találták a projektnapot. Ezekből szeretnénk néhányat kiemelni:
- „Közelebb hozta számunkra az eddig kevésbé ismert dán kultúrát. Remek ismeretterjesztés, nagyon érdekes volt. Tovább is tarthatott volna.”
- „Szerintem nagyon jó volt, sok hasznos dolgot tanultam meg. Viszont kár volt, hogy egy csoport csak 4 állomáson volt.”
- „Jó, ha a diákok aktívak, önállóan szervezhetnek, készíthetnek dolgokat. A társasjátéknak nagy sikere volt.”
- „Jók voltak a programok, de jobb lett volna, ha mindenki mehetett volna az összes állomásra.”
- „Főként a csoportmunkák miatt tetszett. Nem úgy kellett dolgoznunk, hogy hallgatunk egy száraz szöveget több percen keresztül, hanem elmondták mit kell csinálni, és ezt csoportokon belül megvalósítottuk. Ötletes!”
Eurozone-A3 csapata: Kiss Csilla, Kiss Dávid, Kovács Domokos és Náfrádi G. Artúr
Fotók: Kiss Dávid és Tóth Eszter tanárnő