Pályaorientációs nap a Schiller Gimnáziumban
A Schiller Gimnázium pedagógusai mindig is fontos feladatuknak tekintették a tanulók jövendő életútjának egyengetését, azonban olyan egész napos, minden évfolyamra kiterjedő pályaorientációs rendezvényre, mint amire 2018. január 19-én sor került, mindeddig még nem volt példa iskolánk életében.
Végzős diákjaink számtalan továbbtanulási lehetőség közül válogathatnak, ezzel együtt sokan még az utolsó pillanatokban is bizonytalanok. A választás kétségkívül nehéz; széleskörű tájékozottságot, érett önismeretet feltételez, és valójában hosszú folyamat eredménye. Projektnapunkkal éppen ezért azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy a tanulókat minél több irányból, korosztály-specifikus programokkal támogassuk mind a kezdeti mérlegelésben, mind a végső, felelősségteljes döntés meghozatalában
A 7. és 8. osztályosok üzemlátogatásokon vettek részt Pilisvörösváron, aminek célja egyrészt az volt, hogy a gyerekek ismerjék meg a szűkebb környezetükben működő cégeket, intézményeket, hivatalokat, másrészt az, hogy reális képet kapjanak egy munkahelyről, az ott dolgozók tevékenységéről, feladatairól, végzettségéről, bérezési lehetőségeiről. Ezúton is szeretnénk köszönetet mondani a Bányai Bútorok Kft-nek, a Hofstädter Nyílászáró Gyártó Kft-nek, a Liegl&Dachser Szállítmányozási és Logisztikai Kft-nek, a Napos Oldal Szociális Központnak, a Pilisvörösvári Rendőrőrsnek, a Pilisvörösvár Szakorvosi Rendelőintézetnek, a Pilisvörösvári Önkéntes Tűzoltó Egyesületnek, a pest megyei katasztrófavédelmi Igazgatóságnak és a pilisvörösvári Polgármesteri Hivatalnak, amiért szeretettel fogadták és sokoldalúan tájékoztatták diákjainkat.
Néhány mondat a gyerekek visszajelzéseiből:
„Szívesen dolgoznék ebben a szociális otthonban, ha nem is szakmaként, de karitatívan.” „Megtudtam, hogy az orvosok és az egészségügyi dolgozók bére egy táblázatban van rögzítve.” „Most már tudom, hogy sokfajta rendőr létezik.” „Meglepődtem, hogy egy polgármesteri hivatalban mennyiféle szakmával el lehet helyezkedni, azt is megtudtam, hogy milyen végzettségek kellenek hozzá.” „Érdekes volt körülnézni egy bútorgyárban.”
A 9. évfolyam diákjait a Pest Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Pilisvörösvári Tagintézményének szakemberei segítették önismeretük fejlesztésében, a 10. osztályosok pedig pályaorientációs tréningen vehettek részt egy nemzetközi coach cég, az XPand trénereinek közreműködésével.
Tanulói vélemények a programról:
„Mindegyik állomáson tanultam valami újat, vagy magamról, vagy másokról.” „Az álmaid megvalósíthatod, legyen az bármi.” „Megtudtam, hogy milyen szakma illik hozzám” „Bármiből lehet karrier, ha teszünk érte.”
A 11. és 12. osztályosok két program közül választhattak. A továbbtanulási terveikben még bizonytalanok ellátogathattak az Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításra, a határozottabb elképzelésekkel rendelkezők pedig a gimnáziumban informálódhattak többek között dr. Müller Márta egyetemi tanártól az ELTE Germanisztikai Intézetéről, tartalmas fórumbeszélgetés keretében „régi schilleres” diákoktól a magyarországi és külföldi egyetemi életről, az EURES (Európai Foglalkoztatási Szolgálat) képviselőjétől a biztonságos külföldi munkavállalásról, de segítséget, praktikus tanácsokat kaptak az E-Felvi kitöltéséhez is.
Diákjaink megjegyzései:
„Olyan élethelyzeteket hoztak hozzám közel velem egykorúak, amikre magamtól nem találok rá.” „Hasznosak voltak az E-Felvivel kapcsolatos információk.”
Összességében eredményes rendezvényt tudhatunk magunk mögött, a diákok javaslatainak, kritikai észrevételeinek figyelembe vételével pedig még ennél is produktívabb lehet a következő évi pályaválasztási napunk.
Ács Katalin
programszervező