Eurodesk – cserekapcsolatok
Nemzetközi Ifjúsági Cserék és Tanári Szeminárium
Beszámolók
A Schiller Gimnázium képviseletében Ács Katalin 2018 januárjában vette fel a kapcsolatot a veresegyházi Támaszpont MOPKA Köz-Pont Ifjúsági Ház kuratóriumi tagjával és egyben Eurodesk régiós koordinátorával, Maczó Józseffel. Töretlen együttműködésük „nyári gyümölcse” volt a számtalan nemzetközi ifjúsági csere program, melyben diákjaink is részt vehettek, és egy őszi tanári szeminárium, ahol két pedagógus képviselte iskolánkat.
A nemzetközi ifjúsági cserék célja többek között az európai állampolgárság „megélése”, más országok szokásainak, kultúrájának megismerése, az idegen nyelvek gyakorlása.
A tanári szemináriumon pedig kollégáink a nonformális oktatási módszerekkel ismerkedhettek meg.
Ezekről a programokról szólnak az alábbi élménybeszámolók:
LENGYELORSZÁG-VARSÓ
Ifi csere (2018. június 18-23.)
Téma: „Multicultural Tower Overlooking the Future”
Résztvevők: Hajdu Bálint 11.c, Jakubicska Jázmin 11.d, Pál Blanka Izabella 11.b, Szabó Gergely 10.c, Szabó László 11.a, Szarvady Zoé 11.d,
A lengyelországi út az egyik legszebb hetem volt. Június 17-én éjszaka, hálókocsis vonattal vette kezdetét utazásunk. Eleinte nagyon izgultunk, hogy kényelmetlen lesz az ágy és keveset tudunk aludni a reggeli nagy találkozás előtt, de végül nagyon izgalmas volt, és mire megérkeztünk Varsóba már teljesen összekovácsolódtunk. Legelőször elmentünk a központba, ahol találkoztunk a többi csapattal. Ezen a helyen voltunk minden nap, itt kevert csapatokban dolgoztunk különféle prezentációkon, amiket a később elő kellett adnunk. Eleinte izgultam, hogy angolul kell beszélnem, de körülbelül mindenki ugyanazon a szinten beszélte a nyelvet, ezért feloldódtam és rengeteget kommunikáltam. A más nemzetiségű csapatok országáról rengeteg új információt megtudtam, aminek nagyon örültem. Ebédre mindig a központhoz közel lévő kis étkezdébe mentünk, ahol lengyel ételeket ettünk, majd visszamentünk a szállásra. A hotel, ahol elszállásoltak minket, kellemes meglepetést okozott, modern és tiszta volt. Miénk lett a legnagyobb szoba, ezért is alakult úgy, hogy a későbbeikben minden csapat átjött hozzánk esténként. Zenét hallgattunk, énekeltünk, beszélgettünk és nasit ettünk, ami különböző országokból származott, ezáltal megismertük egymás édességeit is. Délutánra szabadprogram vagy városnézés volt. Varsó fantasztikusan szép, sok felhőkarcoló akad, de amint belépsz az óvárosba, telis-tele van szebbnél szebb színes kis épületekkel. Általában a vacsora ott volt, ahol épp voltunk, leginkább éttermekben. Egyik nap elmentünk egy füvészkertbe, ami gyönyörű volt. A nap végére elkapott minket egy szélvihar, de mi csak nevetve rohantunk kifelé. A legizgalmasabb számomra az volt, amikor egyik péntek este az izraeli csapat tagjai áthívtak magukhoz pár csapattársammal együtt, amikor a Shabatot ünnepelték. Fantasztikus volt, hogy részesülhettünk benne, és ilyen közel engedtek magukhoz. Hazamenet szomorú voltam, hogy el kell mennünk, mivel nagyon megkedveltem a többieket, de megnyugtatott a tudat, hogy sok új barátot szereztem és az interneten tovább beszélgethetünk. Rengeteg gyakorolhattam az angolt, ami sokat fejlesztett a beszédemen. Összességében nagyon jó élmény volt.
Szarvady Zoé 11. d
SZLOVÉNIA-KRSKO
Ifi csere (2018. június 24-július 1.)
Téma: „Log out”
Résztvevők: Goizer Lili 11.e, Müller Sára 11.e, Szeibert Viktória 12.a, Taba Nóra 11.a
A Szlovéniában töltött ifi cserés hetem mondható az egyik legjobb élménynek, amit eddig átéltem. Ez volt az első alkalom, hogy egy ilyenen vettem részt, de biztos, hogy nem az utolsó. Ezen héten volt szerencsém megismerni egy elképesztően aranyos csapatot és olyan emlékeket gyűjtenem velük, amiket nem felejtek el.
A legelején kicsit izgultam, hogy vajon milyen is lesz ez, hogy fogom magam érezni. Nem sokkal az érkezésünk után, össze is barátkoztunk mindenkivel, így a kétségeim elszálltak. Mikor elkezdődtek a programok, egyre jobban összeszoktunk és megismertük egymást. Nekem nagyon tetszettek a különféle témájú workshopok és a csoportos foglalkozások is. A program címe Log Out volt és a közösségi média és a technikai eszközök hatásai a fiatalokra volt a fő téma, amivel foglalkoztunk.
Amit kicsit hiányoltam, hogy kevés volt a szabadidő a programok között. Az nagyon jó volt, hogy este azt csinálhattunk, amit akartunk, de napközben néha jól esett volna öt percnél picit több szusszanás, mivel a workshopok sokszor egymás után jöttek, és mindegyik több órás volt.
Ezen kívül minden más tökéletes volt. A szállás nagyon tetszett, a csapat imádni való volt, az étel nagyon finom, és a programok is érdekesek és szórakoztatók voltak. Kifejezetten tetszettek a szabad esték és a ’titkos barát’ feladat. A workshopok közül meg az önbecsülésről szóló fogott meg a legjobban. Nem gondoltam volna, hogy mindenki, beleértve magamat is, ennyire meg tudunk nyílni, ilyen rövid idő után.
Összességében imádtam ezt az utazást. Mindenki nagyon hiányzik és biztos vagyok benne, hogy jövőre is megyek egy hasonló cserére.
Goizer Lili
ROMÁNIA-BODO
Ifi csere (2018. augusztus 20-30.)
Téma: „Make your voice heard!”
Résztvevő: Radics Nóra 12.c
Romániában egy Bodo (magyarul: Nagybodófalva) nevű településen töltöttem 10 napot egy Erasmus projekt keretében. A faluban román és magyar nemzetiségű lakosok élnek, akik szívesen láttak minket, segítőkészek voltak. A projekt témája „Make your voice heard!”, amelynek célja, az önkéntesség iránti való érdeklődés felkeltése, és az aktív polgárságban való részvétel az Európai Unió fiataljainak körében. A fiatalok közötti tapasztalat csere, és a kultúrák közötti párbeszédek is fontos szerepet kaptak, az angol nyelv gyakorlására tökéletes alkalom. A művészi területek fejlesztése is hangsúlyt kapott a projekt folyamán, három napon keresztül artistic workshopokon lehetett részt venni, mindenki választhatott melyik illik hozzá a legjobban, ahol tehetséget ki tudja fejezni és persze jól érezni magát. Az ifjúsági cserén 42 fiatal vett részt, akik hat különböző országból érkeztek: Románia, Görögország, Olaszország, Lengyelország, Portugália, Magyarország. Ami még különleges volt a csere kapcsán, hogy a faluban élő embereknek rendeztünk egy estét, ahol színházi előadást, és fotókiállítást a faluban készített képekből, rövid kisfilm előadást a faluról mutattunk be.
Radics Nóra 12.c
FINNORSZÁG-KOKKOLA
Ifjúsági vezetőképző (2018. július 1-6.)
Téma: „ Course for International Club Leader”
Résztvevő: Balogh Emese 11.b
Felejthetetlen hetet töltöttem el Finnországban egy Internacional Club leader program keretei közt. Amikor az iskolában hallottam erről a lehetőségről, azonnal felfigyeltem rá, éreztem, hogy ezt nagy hiba lenne kihagyni. A nyelvi nehézségektől kicsit tartottam, de a kurzus témája annyira megfogott, hogy félretettem a félelmeket és beadtam a jelentkezést.
Az utazás előtt találkoztam a csapattal, akikkel kimentem. Csak hárman voltunk, könnyen megtaláltuk a közös hangot. Én életemben először vettem részt ilyen programon, a többieknek viszont sok ehhez hasonló tapasztalata volt, nagyon sok segítséget kaptam tőlük, eloszlatták az összes kétségemet.
Hajnalban indultunk útnak Budapestről, ahonnan Müncheni átszállással érkeztünk meg Helsinkibe. Innen még várt ránk egy 4 órás vonatút Kokkoláig. Estefele érkeztünk meg a szállásra, ami gyönyörű helyen volt a tengerpart mellett. Kis faházakban laktunk, a programok pedig egy központi épületben voltak.
Másnap megérkezett a többi nemzet is. A következő nap kezdődtek csak a programok. Egy átlagos napunk a következőképpen telt: Reggelivel indítottunk és közvetlen utána egy témához kapcsolódó előadást hallgattunk meg, félórás kávészünettel. Aztán az ebéd következett, ami mindig nagyon finom volt, és még azt is tudták vállalni. hogy speciális ételt készítsenek külön nekem, az ételallergiáim miatt. Ebéd után kaptunk egy kis szabadidőt, majd minden nap más kreatív programban volt részünk. Pl. csapatépítő játékok, vagy különböző feladatok elvégzése a városban. Ezután a vacsora következett, majd szabadfoglalkozás, elmehettünk biciklizni, sétálni vagy kipróbálhattuk a finn szaunát is.
Összefoglalva rengeteget tanultam, az angolom sokat fejlődött, sok különféle kultúrát ismertem meg, és életre szóló barátot szereztem a Föld minden tájáról.
Balogh Emese 11.b
LENGYELORSZÁG-KIELCE
Tanári szeminárium (2018. szeptember 25-29.)
Résztvevők: Bánné Szabó Anikó, tanár, Knyazovics Anna, tanár
Szeptember végén vettünk részt egy Lengyelországban megrendezett öt napos tanári szemináriumon, ahol négy országból (Csehország, Szlovákia, Lengyelország, Magyarország) érkeztek tanárok, illetve az adott ország oktatási helyzetével foglalkozó szakemberek. A szeminárium elsősorban azzal foglalkozott, hogy a nonformális oktatási módszereket hogyan lehet bevinni a főként formális eszközöket használó középiskolai oktatásba.
A szeminárium során olyan foglalkozásokon vettünk részt, ahol nemcsak megfigyelői, hanem résztvevői voltunk a nonformális eszközöket alkalmazó gyakorlatoknak. Például megismertük, hogy a gyakorlatban hogyan működik egy olyan feladat, ami a demokrácia működésével akarja megismertetni a diákokat úgy, hogy különböző szerepekben, különböző szervezetek képviselőiként kell tárgyalásokat folytatniuk egy ország békéjéért.
Megismertük a Lifeology nevű tantárgyat, amit Szlovákiában néhány iskolában kötelezővé tettek. Ez a tárgy abban segíti a diákokat, hogy a hétköznapi élet helyzeteit, problémáit hogyan kezeljék. Az órák témái többek között: önismeret, emberi kapcsolatok, pályaválasztás. Itt is résztvevőként láttuk, hogyan lehet megvalósítani feladatokon keresztül azt, hogy a diákok elfogadóbbak, és nyitottabbak legyenek egymással. Ellátogattunk egy lengyelországi iskolába, ahol azt is megtapasztalhattuk, hogy diák résztvevőkkel hogy működnek ezek a feladatok.
A szlovák kollégáktól hallottunk a Mini Erasmus programról, amely középiskolások mentorálásának szervezésére szolgál. Egy középiskolás egy hetet tölthet olyan felsőoktatási intézményben, ahol majd tanulni szeretne. Ennek a programnak nagyon magas beosztású, hiteles embereket tudtak megnyerni mentorként.
A szemináriumon való részvétellel hasznos tapasztalatokkal gazdagodtunk- Láthattuk, más országok hogyan próbálják új módszerek alkalmazásával segíteni azt, hogy az iskola sikeresebb legyen abban, hogy felkészítse a diákokat az életre. Az itt kialakított kapcsolatoknak köszönhetően lehetőségünk van arra, hogy további módszereket ismerjünk meg, illetve hogy mi is alkalmazni tudjuk a máshol jól működő gyakorlatokat.
Knyazovics Anna tanár